با یک جستجوی ساده در اینترنت، کسب‌وکارهای متعددی را می‌بینید که برای فروش محصول یا خدماتشان با یکدیگر رقابت می‌کنند. امروزه بسیاری از فروشگاه‌ها در کنار فروشگاه فیزیکی، فروشگاه اینترنتی نیز دارند. بنابراین تردیدی نیست که نرم افزار فروش اینترنتی فرصتی است که به کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند درآمدشان را افزایش دهند و با سرعت بیشتری رشد کنند.

اما سؤال اینجاست که چرا هر روزه خریداران تمایل بیشتری به خرید از فروشگاه‌های آنلاین نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی نشان می‌دهند؟ در ادامه این نوشتار به برخی از مهم‌ترین مزایای فروش اینترنتی برای خریداران می‌پردازیم.

از مهمترین مزایای فروشگاه‌ اینترنتی برای خریداران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه کمتر

با توجه به اینکه هزینه‌های راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به‌مراتب کمتر از فروشگاه فیزیکی است، به نظر می‌رسد امکان اعمال تخفیف و پروموشن‌های مختلف برای فروشندگان امکان‌پذیر‌تر است. همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد؛ هزینه کمتر یکی از مهم‌ترین مزایای خرید آنلاین برای مشتریان است.

سادگی و امنیت بیشتر

خرید از هر جایی که بخواهید و از هر زمانی، بدون محدودیت جغرافیایی و زمانی، یکی از مهم‌ترین مزایای خرید اینترنتی برای مشتریان به‌شمار می‌آید. در فروشگاه اینترنتی، مشتری‌ها برای خرید آنچه که می‌خواهند، زمان کمتری صرف می‌کنند. همچنین به محصولات و خدماتی دسترسی پیدا می‌کنند که از محل فیزیکی آن‌ها فاصله دارد.

بنابراین، یکی دیگر از مزایای خرید اینترنتی این است که تمام فرایند‌های مربوط به خرید؛ از انتخاب محصول تا اضافه کردن به سبد خرید و پرداخت هزینه در کمترین زمان ممکن روی بستر اینترنت انجام می‌شود. سهولت این فرایند در حدی است که بر اساس تحقیقات انجام شده؛ 80 درصد از کاربران حداقل یک‌بار در ماه به شکل اینترنتی خرید می‌کنند (IPC, 2022)).

بر اساس‌ تحقیقات انجام‌شده در آمریکا، محبوب‌ترین و پربازدید‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی در حوزه مد و فشن هستند؛ به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل آن، ساده بودن فرایند خرید و امکان مرجوع کردن کالا است.

گستردگی تنوع محصولات

اینترنت فرصتی فراهم کرده است که امکان خرید و فروش محصولات مختلف در یک بازار جهانی فراهم شود. برای مثال یک کاربر ساکن در تهران می‌تواند از طریق این بستر، هر محصولی را از یک شهر دیگر خریداری کند.

امروزه یک فروشنده آنلاین دیگر صرفاً با مغازه‌های همسایه‌اش رقابت نمی‌کند، بلکه با فروشنده‌هایی در سطح جهان در رقابت است. بدیهی است در این شرایط، هر فروشنده سعی می‌کند طیف گسترده‌تری از محصولات را در اختیار مشتریانش بگذارد.

تصمیم‌گیری آگاهانه

از دیگر مزایای خرید آنلاین برای مشتریان امکان مقایسه قیمت‌هاست. از این طریق کاربران می‌توانند محصولات، برند‌ها و وب‌سایت‌های فروشندگان مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند. همچنین در حال حاضر، وب‌سایت‌هایی وجود دارند که اساساً هدف آن مقایسه محصولات، قیمت و تخفیف‌هاست.

مدیریت زمان

در دنیای امروز، زمان یکی از مهم‌ترین عواملی است که برای کاربران اهمیت دارد. با استفاده از فروشگاه های اینترنتی ، کاربران می‌توانند در هر ساعتی از روز و تنها در کمتر از چند دقیقه، محصول یا خدمت درخواستی خود را خریداری کنند.

منبع:
https://www.systemgroup.net/knowledge-network/what-is-online-shop-and-its-benefits/