وقتی که نام فروشگاه را انتخاب و مکان شعبه یا شعب فروشگاه را مشخص کردید، حالا بهترین زمان برای تصمیم‌گیری در رابطه با چگونگی فرایند پرداخت در فروشگاه، یعنی انتخاب صندوق فروشگاهی است. انواع مختلفی از صندوق‌های فروشگاهی وجود دارد که بسته به نیاز‌های کسب‌وکارتان می‌توانید از یکی از آن‌ها استفاده کنید.

صندوق‌های فروشگاهی سنتی

تا دهه‌ها در میان سازمان‌های مختلف رواج داشتند. اگرچه این نوع صندوق‌های فروشگاهی هنوز هم در میان برخی کسب‌و‌کار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما بدیهی است که با توجه به شرایط رقابتی امروز، داشتن سیستمی برای بازیابی سوابق خرید مشتریان، ردیابی موجودی کالا‌های انبار یا دیگر شعب فروشگاه و ایجاد کد‌های تخفیف، راهکاری کلیدی برای موفقیت فروشگاه‌های خرده‌فروشی است. در ادامه به معرفی انواع صندوق‌های فروشگاهی می‌پردازیم و بهترین نوع صندوق فروشگاهی را برای یک کسب‌وکار شرح می‌دهیم.

صندوق‌ فروشگاهی مکانیکی

صندوق فروشگاهی مکانیکی اولین بار در سال 1879 طراحی شد. این صندوق به‌عنوان یکی از نسخه‌های اولیه صندوق‌های فروشگاهی است. هدف اولیه این صندوق‌ها جلوگیری از دزدی از طریق نگهداشت پول به‌وسیله دستگاه مکانیکی تعبیه شده در صندوق بود.

این دستگاه کاملاً مکانیکی و شامل یک ماشین حساب بزرگ و فضای فیزیکی برای نگهداری پول نقد است. این دستگاه‌ها هنوز هم در میان برخی کسب‌وکارها، البته به‌ندرت، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صندوق‌ فروشگاهی الکترونیک (ECR)

صندوق‌های فروشگاهی الکترونیک، یک نسخه مکانیزه از صندوق‌های فروشگاهی مکانیکی است که از نظر فیزیکی کوچک‌تر بوده و امکانات بیشتری از جمله ارتباط با درگاه پرداخت ایجاد کرده‌اند. یکی از مزایای این نوع صندوق مکانیزه فروش، پشتیبانی از روش‌های متعدد پرداخت مانند پرداخت الکترونیک یا پول نقد است. همچنین صندوق‌های مکانیزه فروش به شکل الکترونیک، مجموع مبلغ خرید و مالیات آن را مکانیزه محاسبه می‌کند.

صندوق‌های فروشگاهی الکترونیکی چند دهه به‌عنوان تنها گزینه برای پشتیبانی از پرداخت‌های الکترونیک، در فروشگاه‌ها استفاده شدند. به‌تدریج ویژگی‌های متنوعی ازجمله ردیابی فروش، گزارش‌دهی و تاحدی مدیریت داده‌های انبار (در سطح ابتدایی) به این صندوق‌ها اضافه شد. این صندوق‌ها هنوز هم برای فروشگاه‌های کوچک، که نیاز چندانی به مدیریت داده‌های انبار و دیگر عملیات پیچیده کسب‌وکار ندارند، بسیار مناسب است.

این دستگاه‌ها همچنین مجهز به پرینتری برای چاپ فیش پرداخت نیز هستند. همچنین بارکد اسکنر هم از دیگر امکانات صندوق‌های الکترونیکی است. هزینه راه‌اندازی این صندوق‌ها معمولا پایین و کار با آنها اصولا ساده است.

با این حال، این صندوق‌ها تکنولوژی یا نرم‌افزاری ندارند که به آن‌ها اجازه دهد از طریق اینترنت به دیگر نرم‌افزار‌های سازمانی لینک شوند. به همین دلیل مدیریت موجودی انبار، ردیابی فروش، امکان ایجاد پروفایل برای مشتریان و دیگر ویژگی‌های کاربردی در صندوق‌های فروشگاهی الکترونیک موجود نیست.

در این نوع صندوق‌ها باید داده‌های فروش را از طریق USB (فلش) از دستگاه استخراج و در سیستم‌های نرم افزاری مثل نرم افزار فروش وارد کرد که این موضوع در برخی موارد منجر به بروز خطا و یا هدر رفت زمان می‌شود.

صندوق‌ فروشگاهی POS (Point Of Sale)

امروزه اغلب کسب‌و‌کار‌های خرده فروشی از صندوق‌های فروشگاهی POS استفاده می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود بازار این صندوق‌ها در سال‌های آینده رشد بیشتری داشته باشد و تا سال 2027 به 42.5 میلیارد دلار برسد. این صندوق‌ها شکل توسعه یافته صندوق‌های فروشگاهی الکترونیکی هستند و انعطاف‌پذیری بیشتری برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند.

صندوق مکانیزه فروش (POS) از طریق نرم‌افزارهای تعبیه شده در آن، داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل می‌کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین امکانات این صندوق‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مدیریت انبار
  • تحلیل عملکرد محصول
  • معیار‌ها و گزارش‌های فروش
  • مدیریت کارکنان
  • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • برنامه‌های وفادار سازی مشتریان
  • فروش، ترفیع و تخفیف
  • محاسبه کمیسیون فروشنده
  • ابزارهای حسابداری

صندوق‌ مکانیزه فروش موبایلی (Mpos)

استفاده از صندوق‌های فروشگاهی موبایلی برای برخی کسب‌و‌کار‌ها بسیار با اهمیت و اثربخش است. این صندوق‌ها ویژگی‌هایی کاملاً مشابه با صندوق‌های فروشگاهی POS دارند؛ با این تفاوت که با هزینه پایین‌تری نسبت به آن همراه است. همچنین برخلاف POS به‌سادگی در فروشگاه قابلیت حمل دارند.

صندوق‌ فروشگاهی ابری

صندوق‌ فروشگاهی POS و MPOS  هر دو می‌توانند مبتنی بر فناوری رایانش ابری باشند. به کمک این فناوری مزایای مهمی از جمله انعطاف‌پذیری بیشتر و اتصال بهتر برای کسب‌وکارها فراهم می‌شود. صندوق‌ فروشگاهی مبتنی بر ابر روی هر دستگاهی و از هر مکانی، بدون محدودیت جغرافیایی قابل دسترس است.

بنابراین از این طریق تمامی داده‌های فروش، انبار، سفارش‌ها، ردیابی تخفیف و پروموشن‌ها به‌شکل لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود و از هر مکانی و در هر بازه زمانی، به شکل ریموت برای مدیران قابل ردیابی است. همچنین به دلیل ذخیره اطلاعات در سرورهای ریموت و پشتیبان گیری دوره‌ای، امکان مخدوش شدن اطلاعات بسیار پایین‌تر از حالت‌های قبلی است

 

 

منبع:
https://www.systemgroup.net/knowledge-network/what-is-cash-register/