چگونه اولین بازاریاب حضوری خود را استخدام کنید ؟
فرایند استخدام کردن همیشه با ریسک همراه است. زمانی که هدف شما استخدام بازاریاب حضوری است ، مسائل بسیاری پیش روی شما قرار دارد . تمام سرمایه شرکت و درآمد فروش شما همگی تحت ریسک هستند و در این مدت فشار روانی زیادی را تجربه خواهید کرد.
خوشبختانه راه هایی وجود دارد که بتوانید شانس خود را در استخدام بهترین بازارایاب های حضوری افزایش دهید و بتوانید مدیریت استراتژیک بازاریابی خود را ارتقا بخشید. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به نحوه استخدام و جذب بازاریاب حضوری و بهبود مدیریت بازاریابی و فروش بپردازیم. زیرا این موضوع به یکی از دغدغه های مدیران تبدیل شده است.
اگر این اولین استخدام بازاریاب حضوری شما باشد و یا اگر در حال تکمیل کردن کادر فروش فعلی هستید، ما اینجا نکاتی را از زبان افرادی که این مسیر را پشت سر گذاشته اند بیان کرده ایم تا شما هم مانند بسیاری از مدیران فروش موفق بتوانید عالی ترین بازاریاب ها را برای شرکت خود استخدام کنید.
این اشتباه است که فکر کنید تمام مشاغل مربوط به فروش مشابه هم هستند، مدیریت بازاریابی و فروش هر شغلی ویژگی های خاص خود را می طلبد. به همین دلیل است که وقتی می خواهید اولین بازاریاب حضوری خود را استخدام کنید ، باید یک توضیح و شرح حال کلی در مورد شغل خود بنویسید. این کار باعث می شود دامنه وظایف فرد کاندید شده به عنوان بازاریاب به طور کامل مشخص شود. این امر همچنین باعث می شود افرادی که مناسب شغل شما هستند را بهتر جذب کنید. پس اصلا از این مرحله به سادگی عبور نکنید.
همچنین وظایفی که انتظار می رود بازاریاب حضوری انجام دهد را یادداشت کنید . با این موارد شروع کنید :
- یافتن مشتری های احتمالی
- انجام معامله و فروش
- انجام هرگونه پیگیری پس از فروش
مسائلی از قبیل اینکه آیا بازاریاب ملزم به یافتن مشتری های احتمالی هست و یا اینکه آیا کسب و کار شما یک ابزار بازاریابی دارد که مشتری های احتمالی را جذب می کند را در نظر داشته باشید . این تفاوت در نوع استخدام و تشخیص اینکه چه مهارت هایی برای کسب و کار شما اهمیت دارد ، بسیار مهم است. در نتیجه شما میدانید که باید به دنبال افرادی با چه نوع توانایی هایی باشید. برخی افراد بازاریاب های خوبی هستند اگر شما مشتری های احتمالی را از طریق وب سایت ها یا سایر منابع دیگر به آنها معرفی کنید ، در این صورت بازاریاب ها به سرعت آنها را جذب می کنند . البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که همه افراد توانایی انجام بازاریابی حضوری و جذب مشتری به صورت حضوری را ندارند و این چیزی است که شما باید به آن دقت داشته باشید.
مسئله مورد توجه دیگر ، مدیریت و پیگیری فروش است. آیا بازاریاب های شما باید سفارشات و پیش فاکتور آنلاین را وارد سیستم کنند؟ آیا بازاریاب شما ملزم به پیگیری جزئیات بعد از فروش مانند جمع آوری اطلاعات یا مطلع شدن از وضعیت مشتری است ؟ یا کارمندان دیگری برای انجام این قبیل کارها وجود دارند؟ برخی بازاریاب ها فقط ملزم به فروش هستند ، نه پیگری های بعد از فروش.
همچنین در نظر داشته باشید که پیگیری های بعد از فروش یا به اصطلاح کارهای دفتری برای بازاریاب های حضوری نه تنها موثر نیست بلکه موجب کاهش جذب و فروش بازاریاب نیز می شود زیرا بخشی از زمان بازاریاب باید صرف پیگیری شود و این یعنی پایین آمدن راندمان کاری . اما بازاریاب های تلفنی می توانند هر دو کار فروش و پیگیری را انجام دهند.
مقدار پورسانت را تعیین کنید
یکی از اصول مدیریت استراتژیک بازاریابی ، تعیین مقدار پاداش و پورسانت است. همیشه بخش عمده ای از پورسانت را بر اساس مقدار کمیسیون ها و قراردادهای منعقد شده قرار دهید. در این صورت کم یا زیاد بودن فروش بازاریاب برای خودش حائز اهمیت می شود.
یک بازاریاب یا فروشنده خوب بوسیله پول انگیزه پیدا می کند . اگر شما به این فکر می کنید که یک نفر می تواند ماهانه به طور مثال 3 میلیون تومان برای شرکت شما کسب درآمد داشته باشد ، اما وقتی شخصی برای مصاحبه استخدام می آید انتظار2 میلیون تومان را دارد ، حفظ کردن آن بازاریاب به شما کمکی نخواهد کرد.
اگر بازاریاب بر اساس اهداف اعلام شده پیش می رود ، باید میزان فروش و کمیسیون مورد نظر خود را بدانید .اگر این یک کسب و کار جدید است ، شما به یک محاسبه یا برنامه زمانی کاملا مشخص نیاز دارید:
- حداقل تعداد فروشی که هر بازاریاب می تواند در طی هفته داشته باشد را تخمین بزنید. محاسبه هفتگی به شما کمک می کند که میزان فروش را دقیق تر بسنجید نسبت به اینکه بخواهید محاسبه خود را ماهانه یا سالانه انجام دهید . این عدد می تواند به عنوان هدف بازاریاب تعیین شود.
- سپس می توانید نرخ کمیسیونی که بازاریاب ها از معاملات دریافت خواهند کرد را نیز محاسبه کنید.
- حقوق ثابت را نیز فراموش نکنید. یکی از عواملی که همیشه به بازاریاب ها احساس آرامش میدهد ، داشتن حقوق ثابت است و خود این مسئله می تواند بار روانی آنها را کاهش دهد. در نتیجه با تمرکز بیشتری کار خود را انجام خواهند داد.
با توجه به اینها باید براورد واقعی نسبت به کمیسیون و پورسانت بازاریاب ها داشته باشید. در طول فرایند استخدام این را به عنوان « پورسانت مورد هدف » بیان کنید. اگر بازاریاب فراتر از هدف تعیین شده پیش رفت و فروش بیشتری داشت ، محدوده بیشتری را برای این دسته از افرادی که پتانسیل کسب درامد بیشتری دارند در نظر بگیرید.